Explore my side projects and work using this link

Upsidedown is a WordPress theme design that brings blog posts rising above inverted header and footer components.

Katarina Zdjelar sloot in 2006 de master Fine Art van WdKA's PZI af; ze won toen de eerste ‘Promotieprijs'. Zij presenteert nu in TENT. haar videowerk van de laatste 4 jaar. Daarin levert ze schrijnend maar aanstekelijk commentaar op sociaal-politieke kwesties.

Katarina Zdjelar (Belgrado, 1979) krijgt momenteel groeiende internationale waardering voor haar werk en geldt als veelbelovend. Ofschoon taal een belangrijke rol speelt in het videowerk, is het eerder het stemgeluid of de afwezigheid ervan die het werk zijn uiteindelijke betekenis geeft. In video's als Shoun (2009) en Everything Is Gonna Be (2008) wordt het zingen van popsongs een schrijnend en toch ook aanstekelijk commentaar  op sociaal-politieke kwesties.  Het geneurie en het zwijgen van de hoofdfiguren in de video's One or Two Songs on Someone or Something in Particular (2007) en In Unison (2009) lijkt eerder  vrijheid van betekenis als perspectief voor te stellen dan vrijheid van meningsuiting (‘freedom of speech'). Shoun, een werk waarin twee Servische muzikanten een Engelse song fonetisch noteren, beleeft zijn première in de tentoonstelling.

In januari 2010 vindt een serie lezingen en conversaties plaats, waarin Katarina Zdjelar een aantal aan haar werk gerelateerde opvattingen ter tafel brengt. Zij nodigt hiervoor sprekers uit als performer/ schrijver Caroline Bergvall (Londen), socioloog Willem Schinkel (Rotterdam) en filosoof Mladen Dolar (Ljubljana), die uitgebreid heeft geschreven over de notie en het belang van de stem. Bij de tentoonstelling verschijnt een gids met een conversatie tussen Zdjelar en Mariette Dölle over de werken, plus een Parapoetics Reader, ontworpen door Koehorst in ‘t Veld. Claus Wiersma is verantwoordelijk voor de tentoonstellingsarchitectuur.

Katarina Zdjelar nam sinds haar afstuderen aan het PZI deel aan een groot aantal groepstentoonstellingen (waaronder If I Can't Dance in het MuhKa, Antwerpen; Soft Manipulation in Casino Luxembourg, Luxemburg; en Morality in Witte de With, Rotterdam). In 2009 vertegenwoordigde zij Servië op de Biënnale van Venetië. Vanaf 2010 is ze resident aan de Rijksacademie in Amsterdam.

Katarina Zdjelar – Parapoetics'. 3 december 2009 – 7 februari 2010. TENT., Witte de Withstraat 50, 3012 BR Rotterdam. Open: di-zo, 11-18 uur. Opening: donderdag 3 december 2009 vanaf 20 uur.

bron: persbericht TENT.

Tags

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *